Beosound Emerge fra Bang & Olufsen har opnået Cradle to Cradle Certified® Bronze. Ordningen er nu et innovations- og ledelsesværktøj for virksomhedens arbejde med lang levetid og cirkularitet. Målet er at certificere 10 produkter senest i 2025.
Lang levetid har altid været et væsentligt designparameter for Bang & Olufsen. Nu er det lang levetid med en vision om at skabe en mere bæredygtig og cirkulær elektronikindustri. Til det er Cradle to Cradle Certified® blevet et innovations- og ledelsesværktøj.
”Vi går efter rigtige forandringer. Når vi certificerer efter Cradle to Cradle standarden, får vi indbygget et fokus på løbende forbedringer fra Bronze niveau, hvor vi er startet, og frem mod konkrete krav til højere certificeringsniveauer i fremtiden. Det giver et stærkt fundament for en struktureret og troværdig udvikling ikke bare i Bang & Olufsen, men i hele vores supply chain,” fortæller Mads Kogsgaard Hansen, der er chef for produktcirkularitet hos Bang & Olufsen.
Han forklarer, hvorfor det er vigtigt for virksomheden:
”Vores måde at bruge materialer og fremstille på i dag er ikke bæredygtig på lang sigt. Vi er nødt til at gøre tingene anderledes, hvis vi skal designe, producere og forbruge mere ressourceeffektivt. Vi mener også det er vores bedste mulighed for at blive ved med at være relevante blandt vores musik- og designinteresserede kunder.”
Mere end bare lang levetid for Bang & Olufsen
I juni 2023 opnåede Bang & Olufsen Cradle to Cradle Certified® Bronze på Beosound Emerge højttaleren. Det er det andet produkt, virksomheden har fået certificeret, og målet er at komme op på 10 senest i 2025.
Ved en Cradle to Cradle certificering efter version 4.0 af standarden vurderes et produkt fra Bronze til Platin i hver af de fem kategorier, som vist i figuren herunder:
Derudover er der kriterier for General Requirements, herunder krav til compliance og miljøledelse. Det samlede certificeringsniveau svarer til det laveste niveau opnået i en eller flere af kategorierne. Der skal laves en strategi for forbedringer i hver kategori, som skal dokumenteres ved recertificering hvert tredje år.
Kriterierne har gjort det tydeligt, at lang levetid ikke er nok som strategi. Nu designer Bang & Olufsen deres nye produkter mere raffineret og modulært, så de kan skilles ad.
Både software, kritiske hardware komponenter og kosmetiske elementer kan skiftes og opgraderes i mange år frem med henblik på at facilitere flere liv til produkterne.
Materialerne skal i stigende grad stamme fra enten fornybare kilder eller genanvendte materialer, ligesom de skal kunne indgå i sikre tekniske kredsløb. Dertil kommer kravene om at tage ansvar for miljø, klima og social retfærdighed.
Motiverer og uddanner leverandører
Bang & Olufsen var i 2020-2021 med til at teste kriterierne i den nye version 4.0 af den internationale certificeringsstandard gennem et pilotprojekt. Det resulterede i den første Cradle to Cradle certificering nogensinde inden for forbrugerelektronik, og virksomheden var en af de allerførste, der levede op til kravene i version 4.0.
Læs også: B&O og Novo Nordisk opnår verdens første v. 4.0 Cradle to Cradle certificeringer
”Vi vidste ikke på forhånd, om det kunne lade sig gøre. Men det kunne det, og på den baggrund skærpede vi vores bæredygtighedsstrategi. Vi lærte blandt andet at arbejde struktureret med at stille krav til vores leverandører om fuld transparens helt ned på kemisk stofniveau. Det har vi ikke gjort før,” siger Mads Kogsgaard Hansen.
De to certificerede produkter bliver fremstillet af to forskellige producenter i Kina, som hver især har mange leverandører. En højttaler som Beosound Emerge indeholder flere hundrede forskellige komponenter, så der er meget at holde styr på. En stor del af arbejdet med at certificere har derfor handlet om at motivere og uddanne Bang & Olufsens leverandørnetværk.
”Vi har brugt meget tid på at forklare vores leverandører, hvad det betyder, og hvorfor det er vigtigt. I starten syntes de måske, vores krav var lidt udfordrende og besværlige, men de endte med at være superpositive, motiverede og stolte over deres bidrag til at fuldføre certificeringen som nogle af de første. De anerkender, at de selv har fået et kompetenceløft. Da de først forstod, hvad der skulle til, gik de på med krum hals for at leve op til kravene,” fortæller Mads Kogsgaard Hansen.
Fremskridt siden første certificering
Det kunne mærkes hos assessoren, Vugge til Vugge, der har vurderet produkterne for Bang & Olufsen.
”Bang & Olufsen og deres leverandører har ydet en meget dedikeret indsats, og deres producenter har leveret dokumentation af meget høj kvalitet,” siger direktør Annette Hastrup.
Hun kan også se, at der er sket en stor udvikling, siden pilotprojektet blev gennemført i 2021.
”Bang & Olufsen har brugt Cradle to Cradle Certified, som den er tænkt. Nemlig som et værktøj til at udvikle og dokumentere produkter til den cirkulære økonomi. Det er en handlingsorienteret ordning, og Bang & Olufsen demonstrerer netop handling. Jeg kan tydeligt se, de har gjort fremskridt inden for alle de fem kriteriekategorier. De har sat nogle meget konkrete mål, som de arbejder ihærdigt på at nå,” siger Annette Hastrup.
Samarbejder om at knække industriens udfordringer
Nogle mål er sværere at nå end andre. Bang & Olufsen samarbejder med Cradle to Cradle Products Innovation Institute (C2CPII) om at knække nogle af de svære nødder. C2CPII driver certificeringsordningen, godkender vurderinger og udsteder certifikater, men arbejder også for det globale skift til en cirkulær økonomi gennem partnerskaber og samarbejder.
”Vi er den første virksomhed indenfor forbrugerelektronik, der er certificeret, så Instituttet kender ikke nødvendigvis alle detaljer, begrænsninger og muligheder i industrien. Vi har sammen identificeret nogle områder, hvor dagens teknologier ikke har de optimale løsninger. Det kan være konflikter mellem brandsikkerhed og krav om materialesundhed. Her skal vi som industri finde nye løsninger, og vi presser på, hvor vi kan, for at finde dem. Og vi har selvfølgelig forpligtet os til at bruge løsningerne, når de kommer,” siger Mads Kogsgaard Hansen.
Læs mere om Bang & Olufsens Cradle to Cradle strategi i Annual Report 2022/23.
Læs også Bang & Olufsens pressemeddelelse fra 25. august 2023: Bang & Olufsen announces second Cradle to Cradle certified® product