Ege Carpets A/S – 100 pct. certificering giver branding og øget salg

Opdateret 7. februar 2020

Egetæpper_Cradle_to_Cradle_certificeret
Ege Carpets har nu 110 forskellige tæppeserier, der er Cradle to Cradle certificeret, og de udgør 100 % af virksomhedens salg til kontraktmarkedet.

En EU miljøpris og ordrer til Google-byggerier. Det er bare et par af de ting, Ege Carpets A/S har fået ud af deres indsats for bæredygtighed og CSR. En indsats, som bl.a. er dokumenteret med en af verdens mest omfattende Cradle to Cradle certificeringer.

I løbet af de sidste fem måneder i 2019 gennemførte virksomheden i samarbejde med Vugge til Vugge en recertificering af 50 tæppeserier og nycertificering af yderligere 60 serier. Siden januar 2020 har virksomheden dermed kunnet dokumentere alle sine 110 tæppeserier til kontraktmarkedet med i alt 18 Cradle to Cradle certifikater. Kun tre andre virksomheder i verden har flere certifikater.

Ege Carpets omsætter for mere end en mia. kroner og er en af Europas førende virksomheder inden for design, udvikling og produktion af bæredygtige tæpper.

Ege Carpets bæredygtighedsarbejde er baseret på Cradle to Cradle, og det vækker opsigt. For eksempel er Ege Groups administrerende direktør, John Vestergaard, netop blevet udnævnt til næstformand i regeringens klimapartnerskab for produktionsvirksomheder.

Læs også: ’Ege Carpets slår verdensrekord: 100% Cradle to Cradle-certificeret sortiment på mindre end 5 år’ på CSR.dk.

Cradle to Cradle er en vigtig del af strategien

Ege Carpets mål er at få alle certifikater hævet til PLATIN niveau senest i 2030. Det kræver, at virksomheden fortsat forbedrer deres produkter og processer frem mod det ideelle: At produkterne gennem hele værdikæden efterlader et positivt aftryk på mennesker og miljø. Dermed er Cradle to Cradle blevet en væsentlig del af Ege Carpets’ strategi og værdigrundlag.

“Cradle to Cradle er et vigtigt bidrag til den profil, vi har som en ansvarlig CSR-virksomhed i branchen, og det er helt i tråd med de værdier, vi selv tror på. Samtidig kan vi se, at mange kunder og interessenter i stigende grad stiller krav til miljøet, når de vælger leverandører. Vi tror på, at det også fremadrettet vil være et konkurrenceparameter,” siger kommerciel direktør, Svend Aage Færch Nielsen.

Ege Carpets bruger aktivt Cradle to Cradle som bevis for deres arbejde med cirkulær økonomi og opfyldelse af FN’s verdensmål om ansvarlig produktion. Se blandt andet Ege Carpets egen beskrivelse af miljøindsatsen her.

Vugge til Vugge er en vigtig samarbejdspartner

Bæredygtighed har været på dagsordenen i Ege Carpets i mange år, og Cradle to Cradle har været den overordnede filosofi siden 2010. (artiklen fortsætter under billedet)